جناب آقای محسن برجاس مسئول هیئت دوی میدانی در مورد استعداد یابی در ورزش دو و میدانی مواردی را ذکر کردند .
:point_down::point_down:
آیا تا به حال به این فکر کرده اید که استعداد یابی پایه و اساس ورزش قهرمانی و حرفه ای می باشد. و اینکه استعداد یابی در چه سنی باید انجام شود؟؟؟
استعدادیابی اولین قدم پیشرفت به سوی قهرمان موفق در سطوح مختلف است .در شناسائی نخبگان جوان دو و میدانی ، یعنی آنهایی که درطی یک دوره طولانی، احتمال بیشتری برای کسب ظرفیتهای لازم برای دستیابی به نتایج برجسته را دارند ، این باور وجود دارد که ظرفیت های جسمانی به طور عمده بوسیله ژنتیک تعیین می شود .در تأیید این مطلب می توان به موفقیتهای افراد یک خانواده در مواد دو و میدانی اشاره کرد .
استعدادیابی دو و میدانی در جهان
استعدادیابی ورزش دو و میدانی در جهان سابقه دیرینه ای دارد و در سالهای گذشته کشور های بلوک شرق سابق، خصوصا کشور آلمان شرقی ، با کسب موفقیتهای بزرگ این مسئله را به اثبات رساندند ؛ به طوریکه در یک دوره از بازیهای المپیک ، آلمان شرقی با حدو 17 میلیون نفر جمعیت و وسعتی کمتر ، توانست در ورزش دو و میدانی ، از نظر کسب مدال ، کشورهای پیشرفته ای چون آمریکا و شوروی را که به نسبه جمعیت و وسعت بیشتری دارند ، پشت سر گذارد .راز موفقیت برنامه های استعدادیابی مورد اجرای کشورهای شوروی و آلمان شرقی سابق ، وابسته به سیستم بسته حکومتی آن ها و وابسته بودن نظام استعدادیابی جامع به برنامه های توسعه ورزش مدارس کشور بوده است.در این کشور ها استعدادیابی ، جذب و حمایت و پرورش استعدادها طی سه مرحله صورت میگرفت ؛ و بین مراحل، افراد انتخاب شده زیر نظر معلم ورزش واجد شرایط بخصوص یا مربی واجد شریط تحت آموزش قرا می گرفت و بدین ترتیب فرایند استعدادیابی ، با توسعه استعداد پیوستگی نزدیکی پیدامی کرد و کنترل تمرینات در بین مراحل نیز اطلاعات ارزشمندی در مورد حساسیت نوجوان نسبت به تمرین ( پاسخ به تمرین ) بدست می داد.
اکنون نیز اکثر کشور های جهان ، خصوصا کشور های در حال توسعه ، به استعدادیابی توجه ویژه ای مبذول داشته و در این زمینه سرمایه گذاری می کنند . موفق ترین این کشور ها کشور قطر است . قطر با تأسیس مرکز استعدادیابی و پرورش استعدادها ، نتایج خوبی در ورزش دو ومیدانی بدست آورده است .کشور چین نیز سیستمی برای استعدادیابی دارد که با برنامه های آموزشگاهها بستگی نزدیکی دارد و مسئولیت توسعه استعدادها ، مانند آلمان شرقی ، بعهده مربیان حرفه ای است .
استعدادیابی در ایران
طی سالهای گذشته استعداد یابی در ورزش دو و میدانی به دفعات مطرح شده و کارشناسان تحقیقات سودمندی انجام داده اند ، ولی از تلاشهای به عمل آمده ، نتیجه ای حاصل نشده است .
دلایل عدم موفقیت برنامه های استعدادیابی کشور
نگاه محدود به استعدادیابی و مستقل دیدن آن ، بدون در نظر گرفتن ادامه راه ( جذب و حمایت و توسعه استعدادها ) و بی ارتباطی با سازمان ورزش کشور. بی توجهی به نتایج مسابقات رده سنی نونهالان ، نوجوانان و جوانان ، همچنین مسابقات آموزشگاه ها در مقاطع ابتدائی ، راهنمایی و دبیرستان، از جمله دلایل موفق نشدن برنامه های استعدادیابی بوده است .
سازمان یک برنامه استعدادیابی
برای اطمینان از تأثیر سازمان یک برنامه استعدادیابی ، و زیر پوشش قرار دادن تعداد بیشتری از بچه ها ، برقراری ارتباط نزدیک با تشکیلات ورزش مدارس کشور الزامی است .اکنون با توجه به اجباری کردن درس دو و میدانی در سال ششم ابتدایی که دانش آموزان در سنی که برای اولین مرحله استعدادیابی ( مرحله عمومی ) مناسب است قرار دارند ، فرصت خوبی برای برقراری تلاشهای موثر در این زمینه پیش آمده است .همکاری وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون دو و میدانی و سازمان ورزش مدارس کشور در به ثمر رسیدن هر برنامه استعداد یابی سودمند خواهد بود .
چگونگی انجام کار استعدادیابی و پرورش استعدادها
فرآیند باید سه شرط ذیل را تأمین نماید :
* جلب نظر عامه مردم و مقامهای مسئول ورزشی ( خانواده ، مسئولین ، مدرسه ، معلمان ، باشگاهها ، مربیان ، فدراسیون ، وزارتخانه ورزش و جوانان )
* به کار گیری یک مدل با ثبات برای استعدادیابیو پرورش استعداد
* داشتن ساختار مناسب برای : اسکان ، تحصیلات ، تمرین و پیگیری مربوط به ورزشکار نخبه
ورزش دو و میدانی تنوع مطلوبی از رشته های با قابلیتهای مختلف ( سرعتی ، توانی ، قدرتی ،مهارتی و استقامتی) در بر دارد و تعیین بموقع قوت ورزشکار در هر یک از این زمینه ها کمک می کند تا ماده ای را که برای او مناسب تر است ، تشخیص دهیم. هنر تشخیص استعداد
- ۹۵/۰۱/۱۳